به گزارش اقتصادگران به نقل. از خبرگزاری برنا، جواد نظامدوست مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار اظهار کرد: در فرایند الگو پذیری دورههای رشد به انواع مختلفی تقسیم میشوند، به طور مثال تقلید و الگو پذیری در کودکان به سرعت و به صورت آنی است و در دوره نوجوانی با ارزیابی و ترکیب چند الگو همراه میشود.
وی افزود: الگو پذیری نقش مهمی در جامعه پذیری به ویژه در دوره نوجوانی فرد دارد، اگر الگوی یک نوجوان شخصیت مثبتی باشد میزان بزهکاری و کارهای خلاف در دوره جوانی کمتر خواهد بود.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در سالهای گذشته بازیگران، شخصیتهای سیاسی، فوتبالیستها، معلمان، و حتی خوانندگان به عنوان یک الگو برای نوجوانان دههای ۵۰، ۶۰ و ۷۰ شناخته میشدند، اما حالا رفته رفته، سلبریتیهای اینستاگرامی جای الگوهای سابق را گرفته و هرچه تعداد دنبال کنندگانشان بالاتر رود تبدیل به اسطورههای دروغین بزرگتری میشوند.
وی تصریح کرد: وقتی تعداد سلبریتیها و فالوورهای آنان افزایش پیدا کند خود به خود میزان تعداد کارآفرینان واقعی و اشتیاق برای استفاده از مهارتها و یا شرکت در دورههای آموزشی کسب و کار کمتر میشود؛ چرا که سلبریتیها با ابزارهای تبلیغاتی و تولید محتوا توانستهاند همه نگاهها را به سمت خود روانه کنند و بر خلاف دیگر کارآفرینان که با تولید کالا سعی بر ایجاد جامعهای بهتر ارا دارند این افراد با حاشیه سازی فراوان مصرف گرایی را ترویج میکنند.
نظام دوست افزود: کارآفرینی یک فعالیت اقتصادی پویا است که منجر به ارزش آفرینی میشود و ازآنجاییکه این ارزشآفرینی در میان فضای ناامن کسبوکار باید بهطور مستمر ادامه پیدا کند، لذا کارآفرینی بههیچعنوان فضای یکنواختی ندارد؛ بلکه پویا و پرتکاپو است. همین پویایی تاثیر بسیار زیادی در روبرو شدن با چالشهای جدید و ابداع ایدههای نو برای روبرو شدن با این چالشها دارد.
وی اضافه کرد: یک کار آفرین با تکیه بر مهارتهای خود در حل مسائل و چالشهای پیش رو میتواند در آینده برای خود شرکت و حتی سازمانهای کارآمدتری تری را مدیریت کند اگرچه این روزها نوجوانان به جای مشاهده مدیران ارزش آفرین با سلبریتیهایی مواجه هستند که فقط از بازدید یا تبلیغ کالاهای خارجی درآمد زایی میکنند.
این مشاور کسب و کار با بیان اینکه جولان این سلبریتیها باعث شده تا شاهد رشد روز افزون کارآفرینان مقلد و به فراموشی سپردن کارآفرینان خلاق باشیم گفت: کارآفرینان خلاق هر ایده را به چشم یک پروژه جدید نگاه میکنند و توانایی خلق ایدههای نوآورانه، بهتر و اقتصادیتری را برای کسبوکار و مدیریت دارند؛ همچنین این کارآفرینان پیشگامان عرصه کسبوکار هستند و بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی جامعه دارند.
وی تصریح کرد: اما این روز هاکافیست یک تلفن همراه داشته باشید تا تبدیل به یک کارآفرین مقلد شوید با کمی دقت میتوان پی برد که علت عدم خلاقیت و تمایل به کارهای سخیف و حاشیهای سلبریتیهای مقلد و تقلید از یک دیگر به علت این است که فضای فعالیتشان اشباع شده، اما این افراد دست به هرکاری میزنند تا نظر دیگران را به خود جلب کنند.
نظامدوست در پایان خاطرنشان کرد: کارآفرینان اجتماعی که میخواهند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند، کارآفرینان محیط زیستی که هدفشان حفظ محیط زیست و جهان پیرامون است و حتی مدیران باسابقه و باز نشسته کارخانههای مهم کشور به فراموشی سپرده شده اند و خیلی کم سراغشان گرفته میشود تا از تجربیاتشان بهره برداری صورت گیرد، اما متاسفانه شاهد این هستیم که سلبیریتی با قصه پردازیهای خود توانسته اند نقش یک الگوی موفق را در ذهن نوجوانان بازی کنند.
رشد تعداد سلبریتیها باعث فراموش شدن مهارتهای کارآفرینی شده است