تولید باتری برای خودرو برقی در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت تا پرونده خام فروشی لیتیوم که با ارزش ترین ماده معدنی است، بسته شود
به گزارش اقتصادگران به نقل از پول نیوز، آلودگی در ابعاد گوناگون جهان را تهدید میکند، اما جدیترین آلودگی، آلودگی هواست که عامل اصلی آن، خودروهایی است که با سوخت فسیلی کار میکنند. به همین دلیل خارج کردن خودروهای با سوخت فسیلی در دستور کار قرار گرفت. اما از آنجا که امکان حذف خودرو امکان پذیر نبوده و نیست، تولید خودرویی که با سوخت دیگری حرکت کند، با جدیت مطرح و پیگیری شد که در نهایت به تولید خودرو برقی منجر شد. اما مهمترین بخشی که خودرو برقی را با چالش رو به رو میکند، منبع ذخیره انرژی است. در شرایط کنونی مهمترین منبعی که میزان ذخیره انرژی آن مطلوب بوده و هنوز جایگزینی برای آن وجود ندارد، باتریهای لیتیومی است.
دلیل اهمیت لیتیوم
از آنجا که کشورهای پیشرفته جهان تصمیم به جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای سوخت فسیلی گرفتند، با چالش منبع ذخیره انرژی رو به رو شدند، به همین دلیل منبع ذخیره انرژی در خودروهای برقی از اهمیت ویژهای برخوردار شد. برای این مهم تحقیقات گستردهای صورت گرفت تا به این دستاورد رسیدند که در شرایط کنونی باتری لیتیومی میتواند پاسخگوی این توقع باشد. بدنبال این مهم، تقاضای جهانی برای این فلز سفید-نقرهای که دارای جرم حجمی بسیار پایینی است، رشد چشمگیری داشت، زیرا تولید و مصرف خودروهای الکتریکی دارای باتریهای لیتیوم با دوام و توان سارژ سریع است. مهمتر اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، حذف خودروهای با سوخت فسیلی را زمانبندی کردند و چین نیز به عنوان قطب تولید خودروهای الکتریکی در جهان به عنوان متقاضی عمده لیتیوم در جهان بدل شد. این روند باعث شد قیمت لیتیوم تحت تاثیر افزایش تقاضای جهانی، رشد قابل توجهی داشته باشد.
ذخایر لیتیوم جهان
سازمان زمینشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۹ برآورد کرد که کل ذخایر لیتیوم در جهان حدود ۸۹ میلیون تن است که بولیوی با ۳۹ میلیون تن، شیلی با ۹.۲ میلیون تن و استرالیا با ۵.۷ میلیون تن در جایگاه اول تا سوم جهان قرار دارند. ایران نیز که ذخایر لیتیومی بسیاری دارد، در حال اکتشاف و شناسایی معادن لیتیوم است که تاکنون در بخشهایی از ایران معادن لیتیوم شناسایی شده و این روند ادامه دارد
معضل خام فروشی
در شرایطی که ارزش لیتیوم هر لحظه افزایش مییابد، زمزمه فروش این ماده معدنی کمیاب به گوش میرسد و حتی برخی اظهار نظرها حکایت از آن دارد که چین برای غارت معادن لیتیوم ایران، زنبیل گذاشته و عدهای در داخل نیز که شیفته رابطه با چین هستند، اعلام میکنند که لیتیوم میتواند ارتباط ایران را با چین گستردهتر کند؟! این در حالی است که بارها از خام فروشی انتقاد شده و تولید فراورده مورد تاکید قرار گرفته است.
سایپا همچنان در مسیر دانش بنیان
در این رابطه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اهمیت دانش بنیان شدن گفت: یکی از مسیرهای پیشرفت در صنعت خودرو، دانشبنیان شدن است که گروه خودروسازی سایپا در حال گام برداشتن در این مسیر است. وی از تولید خودروی هیبرید CNG، طراحی دوباره و تولید و عرضه ۱۰۰ هزار ساینا تاکسی هیبرید CNG خبر داد و گفت: دومین محصول سایپا، هیبرید برقی آریاست که سال آینده عرضه میشود و خودروی آریا تمام برقی نیر با همکاری مپنا تولید خواهد شد.
اهداف سایپا برای لیتیوم
محمدعلی تیموری به چشم انداز سایپا در استفاده از ظرفیتهای کشور و جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و افزود: در حوزه ساخت باطری برای خودروهای برقی که از اصلیترین قطعات این نوع خودروها است، مذاکراتی جهت سرمایهگذاری مشترک صورت گرفته و امیدواریم با همراهی شرکت مپنا، چانگان و یکی از شرکتهای معدنی که در حوزه لیتیوم فعالیت دارد، بتوانیم در قالب یک قرارداد چهار جانبه در تولید باطری و خودروهای برقی فعالیت خود را شروع کنیم.