دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به ۵ چالش ناوگان دریایی فرسوده کشور، گفت: خرید کشتیهای جدید و نوسازی ناوگان ضرورت بسیار مهم در حوزه دریایی است.
به نقل از اقتصادگران ، سامان رضایی درباره اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بینالمللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار کرد: در رابطه با توسعه ناوگان ملی دریایی چند مسئله را می توان در کنار هم دید که شامل موضوع سخت افزار و نرم افزار است و در راستای توسعه باید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: تجهیزات حوزه دریایی و بندری و نیز ناوگان دریایی کشور به واسطه تحریم ها و شرایط نامناسب اقتصادی، فرسوده شده و طی چند سال اخیر اجازه خرید کشتی جدید و نوسازی ناوگان ملی را نداشته ایم. در عین منابع موجود طی چند سال گذشته، صرف کشتی های قدیمی و دسته چندم شده است.
وی تصریح کرد: کشتی ها با عمر بالا ضمن استهلاک بیشتر، هزینه های پشتیبانی بالاتر و ایمنی پایین تری دارند و لذا خرید کشتی های جدید و نوسازی کشتی های موجود، یک ضرورت بسیار مهم برای حوزه دریایی کشور است.
به گفته وی، ایمنی پایین، محدودیت در اجاره و تردد کشتی با سن بالا، عدم تطابق با الزامات و استانداردهای روز، استهلاک بالا و هزینههای پشتیبانی تصاعدی 5 چالش مهم ناوگان دریایی فرسوده است.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه در کنار خرید کشتی های جدید و به روز، باید انتقال تکنولوژی ساخت این کشتی ها، همزمان به کشتی سازی های داخلی منتقل شود، اظهار کرد: این نگاه بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی عملکرد بهتری در آینده داشته باشیم.
رضایی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی متخصص یکی از دیگر مسائل مهمی است که باید در حوزه دریایی به آن اشاره داشت، گفت: نیروی کارآمد در حوزه دریایی و بندری مساله بسیاری مهمی است که کشور با توجه به ظرفیت های بالای موجود به آن نیازمند است.
وی با بیان اینکه دستیابی به شناورهای هوشمند یکی دیگر از مسائلی است که حمل و نقل دریایی کشور در آینده بسیار نزدیک به آن نیازمند خواهد بود، گفت: رفع عقب ماندگی ها در صنعت کشتی سازی به سادگی قابل جبران نخواهد بود. یکی از راهکارهای کاهش فاصله، بهره مندی از ویژگی و مزیت فناوری های نوین از جمله تکنولوژی ساخت شناورهای تجاری هوشمند به عنوان یک واقعیت در آینده نزدیک صنعت کشتیرانی است.
وی بیان کرد: ضمن اینکه پتانسیل دانشگاهی و تخصصی در ایران این امکان را فراهم کرده که می تواند همانند یک کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه به منظور ساخت شناورهای تجاری هوشمند فعالیت کند.